به گزارش راهبرد معاصر، اسپیسایکس هشتمین پرواز آزمایشی ابر موشک استارشیپ خود را انجام داد و این وسیله نقلیه ۱۲۳ متری را از محل پرتاب استاربیس در جنوب تگزاس در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت منطقه زمانی شرقی به آسمان فرستاد.
به نقل از اسپیس، هفت دقیقه بعد، پیشران عظیم مرحله اول استارشیپ، معروف به سوپر هوی، به استاربیس بازگشت تا بازوهای «چاپستیک» برج پرتاب آن را بگیرند. این سومین باری بود که اسپیسایکس این روش از بازیابی پیشران را به نمایش میگذاشت.
فضاپیمای استارشیپ با ارتفاع ۵۲ متر به پرواز خود ادامه داد و به سمت جنوب شرقی اقیانوس اطلس حرکت کرد. در این پرواز قرار بود فضاپیما چهار محموله که نسخههای ساختگی ماهوارههای اینترنتی استارلینک اسپیسایکس بودند را حدود ۱۷.۵ دقیقه پس از بلند شدن در مسیر زیرمداری خود مستقر کند و تقریبا ۵۰ دقیقه بعد برای سقوط کنترلشده در اقیانوس هند در نزدیکی استرالیای غربی بازگردد، اما این اتفاق نیفتاد.
چندین موتور از شش موتور رپتور استارشیپ در پایان صعودش خاموش شدند و این فضاپیما شروع به چرخیدن کرد. اسپیسایکس حدود ۹ دقیقه پس از پرواز ارتباط خود را با استارشیپ از دست داد و این فضاپیما اندکی پس از آن در آسمان منفجر شد.
نتایج امروز منعکس کننده نتایج پرواز ۷ استارشیپ بود که در روز ۱۶ ژانویه به فضا پرتاب شد. اسپیسایکس در آن روز نیز پیشران استارشیپ را با بازوهای چاپستیک گرفت، اما فضاپیما را تقریبا در همان نقطه از مأموریت از دست داد.
دن هوت (Dan Huot)، از اسپیسایکس، پس از از دست رفتن استارشیپ در حین تفسیر پرتاب زنده گفت: بدیهی است که موارد زیادی را باید طی کنیم، چیزهای زیادی برای بررسی وجود دارد و ما به درستی به آن خواهیم پرداخت. ما چیزهای بیشتری برای یادگیری در مورد این وسیله نقلیه داریم.
اسپیسایکس اقداماتی را برای به حداقل رساندن احتمال تکرار مشکلات پرواز هفتم در پرواز هشتم انجام داده بود. برای مثال، یک آزمایش طولانی ۶۰ ثانیهای از احتراق ثابت موتورها که اطلاعاتی از تغییرات سخت افزاری در خطوط سوخت موتورهای خلاء و تنظیمات دمای پیشران ارائه میکند.
هنوز خیلی زود است که بگوییم چه مشکلی در پرواز ۸ رخ داده است، بنابراین مشخص نیست که اسپیسایکس چه تغییرات دیگری ممکن است در آینده ایجاد کند.
اسپیسایکس قصد دارد از موشکهای استارشیپ برای انتقال انسانها و محمولهها در مسیرهای دور همچون سفر به مریخ استفاده کند./ ایسنا